När du mår som bäst Tjugonde Naprapaterna

Akilles är vår akilles

För er som undrar så mår jag bra i knäleden och ligamentet verkar till att återhämtat sig bra. Nog om detta.

Just nu är löparkalendern proppfull med tävlingar och det är bara till att välja bland detta smörgåsbord med tävlingar. Det är inte helt ovanligt att patienter söker för en smärtande hälsena/akillessena vid denna tid på året. Vädret gör ju att det är ganska gott att springa och då är det rätt lätt att öka träningsmängden och drabbas av en överbelastning i akillessenan. Det som egentligen händer är att det sker små bristningar i senan som kan ta lång tid att läka och detta beror främst på att blodcirkulationen i senor är generellt dålig.

Bristande uppbyggnad;
är en trolig orsak till ev. överbelastningsskada. Vi har helt enkelt inte tränat tillräckligt under vintern/tidig vår för att vävnaden ska hålla när vi väl släpps ut på grönbetet och börjar springa som vilda kor. Jag har tidigare skrivit att träning ska ske progressivt av den enkla anledningen att vi behöver vänja vävnaden för tuffare belastning.

Bristande rehabilitering;
är också en trolig orsak till att skadan blir seg och återkommer. Ni känner säkert igen er när jag skriver att vid smärta så testar man att vila i 2-3 dygn för att sedan ut och springa igen. Samma visa igen, med smärta och efterföljande 2-3 dygn vila. Om jag har en bil med slitna däck så blir ju inte den bättre för att jag kör in bilen i garaget och låter den stå där i 2-3 dygn. Den är garanterat lika sliten som när jag satte in bilen. Vi måste helt enkelt bygga upp kroppen igen och inte sitta och vänta. För då kan ni få vänta länge och det är livet för värdefullt för.

Hur ska vi då träna?
Jo progressivt, vi ska självklart börja med tåhävningar som är väldigt uttjatat men övningen är som våra räkningar, tråkiga men vi måste bara göra det. Oftast stannar det här, med tåhävningar och det är nu det brister med progressiviteten. Nästa del av rehabiliteringen ska såklart vara lättare spänst hopp på två ben där hoppen ska bli högre och högre. Därefter kommer spänst hoppen på ett ben. Här pratar vi specifik träning och stegrad träning där akillessenan successivt utsätts för tuffare belastning och står bättre rustad inför löpningen. Här ligger ansvaret på oss terapeuter att förmedla denna kunskap vilket det ibland brister framför allt när det gäller akilles problematik.

Så, skärpning alla löpare och terapeuter