När du mår som bäst Tjugonde Naprapaterna

Är hamstrings ett peruanskt husdjur?

Läste en artikel om att hamstringsskador var en av de vanligaste skadorna inom fotbollen. När jag under mina drygt 3 år jobbade för AIK Fotboll så vill jag minnas att jag hade inte mer än en sådan skada i hamstrings. Däremot fick jag uppleva (som naprapat) något betydligt mer sällsynt och det var två stycken isolerade bakre korsbandsskador. Det ni! Våldet var liknande det vill säga kollision rakt framifrån mot skenbenet. Sk. dashboard våld. Dashboard= instrumentpanel. Har sitt ursprung från trafikolyckornas frontalkrock, tror jag, har inte nördat in mig i detta än och kommer förmodligen inte göra det heller.

För er som inte har en aning om vad hamstrings är så kan jag avslöja att det inte handlar om något husdjur från Peru utan det är kort och gott musklerna på lårets baksida. Dessa muskler böjer i knäleden och sträcker i höften.

2 olika skadetyper:

Sprintskadan uppstår oftast under löpning i hög hastighet, accelerationer och riktningsförändringar i hög hastighet. Då måste jag vara immun mot dessa skador för jag har aldrig kommit upp i någon hög hastighet, hur man nu definierar “hög hastighet”. Vid skadetillfället upplever man oftast ett kraftigt hugg i låret och det är omöjligt att fortsätta sin aktivitet. Skadan är oftast lokaliserad ca 10cm nedanför sittbensknölen.

Skadetypen läker relativt snabbt om den sköts rätt med akuta omhändertagandet (kompression, avlastning, kyla, ev. högläge) Apropå högläge så använde jag detta mest för att få spelaren att ligga stilla och inte hoppa omkring). Återfallsrisken är däremot väldigt hög de första 2 veckorna efter återgång.

Stretchskada uppstår däremot när höften är böjd och knäleden utsträckt till exempel vid en glidtackling, höga sparkar eller där man måste sträcka ut benet. Skadan är oftast lokaliserad till sittbensknölen och det är här det intressanta börjar. Detta området är det sämre cirkulation och skadan tar längre tid att läka. Det luriga med denna stretchhskada är också att smärtan och funktionen är mindre än sprintskadan vilket kan lura den aktive genom att han/hon fortsätter med sin aktivitet.

Man kan oftast genomföra relativt mycket träning efter kort tid men man ska undvika ytterlägen och aggressiv stretching då det provocerar skadan.

Nyckeln till framgång:

Den hittar man inte hos fader Foura (ni vet han som ställer massa gåtor på fångarna på fortet) svarar man rätt vinner man en nyckel . Nej, nyckel till framgång i rehabilitering är att göra rätt saker i rätt tid och att träningen sker progressiv. Det är bland annat därför vi naprapaterna finns för att hjälpa er med detta, googla kan ni göra om ni vill veta hur fader foura ser ut.

Tips på bra övningar hittar ni på idrottsforskning.se där ni också kan fördjupa er i denna artikel som är skriven av C. Askling.

 

På tal om hamstringsskador så får ni inte glömma att anmäla er till Run of Hope  som vi arrangerar den 8 oktober. Alla är välkomna och avgiften på 50 spänn går oavkortat till barncancerfonden. Vem kan avstå detta!? Det är ingen tävling i den bemärkelsen att ni ligger i riskzonen för en sprintskada i hamstrings.

Mer info hittar ni på http://tjugonde.se/

 

Som alltid
Magnus