När du mår som bäst Tjugonde Naprapaterna

Hur ska man välja löparskor?

Om de skor du använder känns bra, om du inte får skadeproblem och du upplever bra komfort – då är det med största sannolikhet bra skor för dig. Nu började jag med russinen direkt men det är en bra generell råd till er. jag ska utveckla detta lite så fortsätt att läs så kör vi.

Enligt biomekaniska beräkningar ökar belastningen på vader och hälsenor vid framfotalöpning och det är den teknik som används vid löpning i barfota skor eller minimalistiska skor. Om du har skador (eller haft?) i dessa områden bör du undvika att springa i sådana skor. Däremot kan passa om du är frisk i dessa områden. Om du däremot har besvär med knäleden kan det vara värt att testa.

Ni bör inte byta skor som skiljer sig mycket från dem ni är vana vid och att direkt springa långa sträckor i dem. Kroppen och vävnaden behöver vänja sig vid den nya belastningen. Om den inte gradvis får göra det så finns stor riks för skador.

Kroppen belastas olika med olika skor

Framför allt musklerna i foten och kring fotleden belastas olika beroende på vilka skor ni använder. Detta kan ni med fördel utnyttja i er träning genom att byta skor mellan träningspassen. Precis som elitidrottare tränar både rörlighet, styrka och uthållighet, kan även löpning i olika skor användas som specialträning för foten och benet.

Ni är intelligenta

Hur din intelligens är har jag ingen aning om men din kropp är det mest intelligenta systemet. Dina skor kan inte tillfredsställa individuella anatomiska, fysiologiska och biomekaniska behov bättre än vad din kropp själv kan anpassa sig till det stimuli den utsätts för under löpning.

God jul och lycka till med skovalet