När du mår som bäst Tjugonde Naprapaterna

Träningsvärk

Jag hoppas att jag inte upplevs som dryg, för det är en egenskap som jag sätter högst upp på min “detta vill jag inte vara lista” men jag blir lite trött på alla självutnämnda experter i dagstidningar. Såg en paraodi på detta, det var på MC och veteranbilsmässan i Svedala i helgen där “gubben” som sålde korv pratade om en metod som garanterade viktnedgång. Han kallade den för “no food” metoden. Metoden går ut på att man lindar in sked, gaffel och kniv i ståltråd så att när man ska börja äta med besticken blir man stucken i handen. Man vill inte äta och går garanterat ned i vikt. En relativt ny metod som det än så länge saknas långtidsuppföljning på. Lämnar ironin en stund och återgår till träningsvärken.

I dagens metro var det än en gång en “expert” som uttalade sig om hur man undviker och lindrar träningsvärk. En saklig artikel som bekräftar det vi redan visste men första tanken var, varför ska vi undvika träningsvärk när det är ett resultat av att musklerna förbereder sig på något tuffare och hårdare belastning. Personligen tycker jag att det känns ganska ont skönt med träningsvärk. Vill du helt undvika träningsvärk ska du inte träna alls eller träna på ett sätt som du inte utvecklas på. Eller så accepterar du träningsvärken och utvecklar din styrka, kondition, koordination etc.

Anpassning:
Kroppen är fantastisk på att adaptera sig och vänjer sig ganska snabbt vid nya rörelser. Det är det som kroppen reagerar på, själva förändringen. Det resulterar i träningsvärk. Fråga en elitboxare hur han eller hon känner sig efter ett pass med ex. Charlotte Kalla, nog f-n har boxaren ont i kroppen.

Det vi tränar på blir vi bra på:
Kalla skulle också få träningsvärk i kroppen om hon skulle testa på boxning eller någon annan idrott som skiljer sig från längdskidåkningsträningen. Förklaringen till detta är helt enkelt att det vi tränar på blir vi bra på. Tränar man boxning blir man bra på boxning eller man tränar de musklerna som man använder vid boxning, behöver inte nödvändigtvis bli bra på det, men bättre än om man inte hade boxats. En gång för länge sedan när jag var i bra fysisk form fick jag träningsvärk i lårets baksida. Det berodde på att jag rensat ogräs. Det var en ny rörelse som jag inte gjort på särskilt länge, därför reagerade kroppen på detta och gav mig lite träningsvärk. Som sagt, inget farligt, bara en reaktion på en annorlunda rörelse.

 

Ha det gott och njut av träningsvärken men kan vara klokt att anpassa träningen dagarna efter.

Som alltid!
/Magnus